Looking for Something Try ME/Mencari Sesuatu Cuba SAYA

Google
 

Tuesday, April 29, 2008

Mutiara Ayat - terjemahan Al Quran_Al Baqarah


Assalamualaikum wr. Brkth



BismillahirahmaniRahim.



BismillahirahmaniRahim.



BismillahirahmaniRahim















Dan Allah jualah yang memiliki timur dan barat, maka ke mana sahaja kamu arahkan diri ( ke kiblat untuk mengadap Allah) maka di situlah arah yang di redhai Allah; sesungguhnya Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi sentiasa Mengetahui.



Dan mereka (orang orang musyrik) berkata: “Allah mempunyai anak”. Maha Suci Allah (dari apa yang mereka katakan itu), bahkan Dia lah Yang Memiliki segala yang di langit dan di bumi, semuanya itu tunduk di bawah kekuasaanNya.



Allah jualah yang menciptakan langit dan bumi (dengan segala keindahannya); dan apabila Ia berkehendak (untuk menjadikan) suatu, maka Ia hanya berfirman kepadanya: ”Jadilah engkau!” Lalu menjadilah ia.


Surah AL BAQARAH 115 – 117


Wahai Allah Maha Besar dan Pemaaf, Ampun dosaku atas kesilapanku atas kelemahan diriku.



Sebenarnya terjemah maksud ayat diatas adalah dari ayat 115 hingga 117 bukannya dari ayat 112 hingga 114 yang di hantar sebelumnya.
















Dan (orang orang musyrik) yang tidak berilmu pengetahuan, berkata: “Alangkah eloknya kalau Allah berkata kata dengan kami (mengenai kebenaran Muhammad) atau datang kepada kami sesuatu keterangan (mukjizat)?’ Demikian pula orang orang (kafir) yang terdahulu dari mereka pernah berkata seperti yang di katakan oleh mereka; hati mereka (sekaliannya) adalah bersamaan (degil dan kufur). Sesungguhnya Kami telah pun menerangkan ayat ayat keterangan (yang menjadi dalil dan bukti) kepada kaum yang mahu percaya dengan yakin.



Sesungguhnya Kami telah mengutuskan engkau (wahai Muhammad) dengan kebenaran, (serta menjadi) pembawa khabar gembira (kepada orang orang yang beriman) dan pembawa amaran (kepada orang orang yang ingkar). Dan (setelah engkau sampaikan semuanya itu), engkau tidak akan diminta (bertanggungjawab) tentang ahli nereka.



Orang orang yahudi dan Nasrani tidak sekali kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut ugama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka); “Sesungguhnya petunjuk Allah (ugama Islam itulah petunjuk yang benar”. Dan demi sesungguhnya jika engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu.


Surah AL BAQARAH 118 – 120




Allah Subhana wa Ta'ala berfirman.


Katakanlah (wahai Muhammad): “Aku hanyalah mengajar dan menasihati kamu dengan satu perkara sahaja, iaitu: hendaklah kamu bersungguh sungguh berusaha mencari kebenaran kerana Allah semata mata, sama ada dengan cara berdua (dengan orang lain), atau seorang diri; kemudian hendaklah kamu berfikir sematang matangnya (untuk mengetahui salah benarnya ajaranKu)”. Sebenarnya tidak ada pada (Muhammad) yang menjadi sahabat kamu sebarang penyakit gila (sebagaimana yang dituduh); ia hanyalah seorang Rasul pemberi amaran kepada kamu, sebelum kamu di timpa azab yang berat (di akhirat). [Saba’ : 40]


0 comments:

About Us | Site Map | Privacy Policy | Contact Us | Blog Design | 2007 Company Name