Looking for Something Try ME/Mencari Sesuatu Cuba SAYA

Google
 

Thursday, May 15, 2008

Mutiara Ayat - terjemahan Al Quran_Al Baqarah

Assalamualaikum wr. Brkth

BismillahirahmaniRahim.

BismillahirahmaniRahim.

BismillahirahmaniRahim

(Demikianlah wasiat Nabi Yaakub, bukan sebagaimana yang kamu katakana itu wahai orang orang yahudi)! Kamu tiada hadir ketika Nabi Yaakub hamper mati, ketika ia berkata kepada anak anaknya: “Apakah yang kamu akan sembah sesudah aku mati?” Mereka menjawab: “Kami menyembah Tuhanmu dan Tuhan datuk nenekmu Ibrahim dan Ismail dan Ishak, iaitu Tuhan yang Maha Esa, dan kepadanyalah sahaja kami berserah diri (dengan penuh iman)”.

Mereka itu adalah satu umat yang telah lalu sejarahnya; bagi mereka balasan apa yang mereka telah usahakan, dan bagi kamu pula balasan apa yang kamu usahakan; dan kamu tidak akan ditanya (atau dipertanggungjawabkan) tentang apa yang telah mereka lakukan.

Dan mereka (kaum Yahudi dan Nasrani) berkata: “Jadikanlah kamu pemeluk ugama Yahudi atau pemeluk ugama Nasrani, nescaya kamu akan mendapat petunjuk”. Katakanlah wahai Muhammad: “Kami orang orang Islam tidak akan menurut apa yang kamu katakan itu) bahkan kami mengikut ugama Nabi Ibrahim yang tetap diatas dasar Tauhid, dan bukanlah ia dari orang orang musyrik”.

Surah AL BAQARAH 133 – 135

Allah Subhana wa Ta'ala berfirman.

“Bukanlah Nabi Ibrahim itu seorang pemeluk ugama Yahudi, dan bukanlah ia seorang pemeluk ugama Kristian, tetapi ia seorang yang tetap di atas dasar Tauhid sebagai seorang Muslim (yang taat dan berserah bulat bulat kepada Allah), dan ia pula bukanlah dari orang orang musyrik.” [A-li “Imran 67]

0 comments:

About Us | Site Map | Privacy Policy | Contact Us | Blog Design | 2007 Company Name